Analiza treści w badaniu cyberprzestrzeniZespół Badawczy e-metodologia działający pod kierunkiem dr Luby Jakubowskiej podsumował realizowany projekt pn.
„Analiza treści w badaniu cyberprzestrzeni”. Stało się to podczas konferencji zorganizowanej w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Witelona w Legnicy 26 października br. W działaniach tych uczestniczyli aktywnie członkowie Koła Naukowego Młodych Pedagogów
„Alternatywa”.Na wstępie opiekunka koła powitała wszystkich przybyłych na obrady i przywołała genezę projektu oraz nakreśliła jego główne założenia. Możliwości kontrolowania treści zamieszczanych w Internecie jest zdecydowanie ograniczone. Różne portale publikować mogą dowolne informacje, a tylko od odbiorcy zależy czy uzna je za wiarygodne lub pochodzące ze źródła, któremu można wierzyć. Najczęściej zamieszczane treści nie podlegają krytyce wydawców czy redaktorów - tak jak to jest przyjęte w tradycyjnych środkach przekazu.
Można więc stwierdzić, że w cyberprzestrzeni publikacje podlegają nadzorowi jedynie samych internautów i są przez nich opiniowane. Niemniej trzeba też pamiętać, że komentarze do zamieszczanych treści i krytyka nie zawsze jest obiektywna. Zależy to od intencji komentatorów a przecież w sieci może się wypowiedzieć praktycznie każdy. Tylko w niektórych portalach działają inne - dodatkowe sposoby weryfikowania zawartości danej witryny i poprawności zamieszczonych informacji.
Na wstępie dr Aleksander Kobylarek z Uniwersytetu Wrocławskiego przedstawił
„Analizę treści w paradygmacie interpretatywnym”. Z kolei Jacek Gulanowski również z UW zaprezentował temat
„Ojciec i ojcostwo w komiksach internetowych”. Następnie Adam Chamera student Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy wygłosił referat pt.
„Tak, tak; nie, nie”. Sarkazm, żart, ironia jako środki wyrazu we współczesnej sztuce ilustratorskiej i plakatu, prezentowanej w ramach platformy Tumblr”. Z kolei Wioletta Chmielewska z PWSZ im. Witelona w Legnicy przedstawiła swoje rozważania na temat
„Sztuka abstrakcyjna i jej wymowa w obrazie malarskim”. Pierszą część konferencji zakończyła dyskusja.
Po przerwa kawowa dr Ewa Jurczyk-Romanowska (Uniwersytet Wrocławski) omówiła temat
„W poszukiwaniu pomocy - problem samotnego rodzicielstwa na polskich forach internetowych”, a Ilona Żakowicz. (Uniwersytet Wrocławski) zagadnienie
„Starość w internecie. Próba rekonstrukcji strategii obrazowania późnej dorosłości w Internecie”. Kolejne referaty przedstawili Aleksandra Marcinkiewicz (Uniwersytet Wrocławski)
„Forum internetowe jako przestrzeń edukacyjna seniorów” i Kamil Błaszczyński (Uniwersytet Wrocławski)
„Obraz szkolnictwa wyższego w Polsce kreowany w przestrzeni wirtualnej”. Na zakończenie dr Luba Jakubowska omówiła
„Techniki autoprezentacyjne w cyberprzestrzeni. Tekst. Fotografia”. Po prezentacji wszystkich zagadnień uczestnicy obrad dyskutowali o treściach zawartych w cyberprzestrzeni.
(msz)
ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ
<< POWRÓT